Despre contractele comerciale si ce putem face la nerespectarea acestora

Despre contractele comerciale

Un contract reprezintă acordul de voință realizat între două sau mai multe persoane, prin care se nasc, se modifică sau se sting raporturi juridice.

Contractele comerciale implică, de regulă, drepturi și obligații în strânsă legătură cu activitatea de comerț, fiind clasate în diferite categorii - contracte de vânzare, de furnizare servicii, de schimb, de leasing, etc.

Contractele comerciale sunt utilizate în raporturile dintre persoane fizice și/sau persoane juridice, reprezentând legea părților. Astfel, prin semnarea unui contractelor comerciale, persoanele implicate își asumă în totalitate tot ceea ce izvorăște din acesta, atât timp cât au avut capacitatea de a contracta și și-au manifestat un consimțământ valabil.

Contractele comerciale pot căpăta formă scrisă sau se pot încheia prin simpla îndeplinire a obligațiilor (de ex. atunci când cumpărăm o sticlă cu apă). Uneori, pentru a fi valabil încheiate, contractele trebuie să “îmbrace” o anumită formă, aceasta fiind cerută de lege (cum ar fi în cazul vânzării unui imobil).

Regula este că, ambele părți implicate într-un contract comercial au atât drepturi, cât și obligații, acestea încheind un astfel de contract pentru a dobândi ceva (un bun, un drept, un serviciu), în schimbul la altceva (bani, un alt bun, un alt serviciu).

Contractele comerciale trebuie să se deruleze conform principiului bunei-credințe, care presupune ca ambele părți să acționeze în concordanță cu clauzele asumate.

 

Ce pot face la neplata facturii?

În situația în care, ulterior semnării unui contract, persoana cu care ați contractat nu își îndeplinește obligațiile, de pildă, nu plătește contravaloarea bunurilor sau serviciilor furnizate, aveți la îndemână câteva opțiuni.

  1. În primul rând, luați în considerare tipul și durata relației comerciale pe care o aveți cu cealaltă persoană. În situația în care colaborați de mult timp și nu au existat astfel de incidente, există posibilitatea concilierii acestei situații prin buna înțelegere a părților.
  2. Dacă relația contractuală dezvoltată este una nouă, iar partea care nu și-a îndeplinit obligația de plată arată că este o situație excepțională și că intenționează să repare acest lucru, îi puteți acorda un termen de plată mai îndelungat sau îi puteți acorda beneficiul de a plăti suma în rate.
  3. Situația se schimbă atunci când persoana refuză vehement orice plată. În acest caz vă sfătuim să îi trimiteți acesteia o notificare prin care să o puneți în întârziere și să îi solicitați ca, într-un termen scurt să procedeze la achitarea sumei, în caz contrar urmând să o chemați în judecată.

Dacă termenul stabilit se împlinește, iar persoana nu își îndeplinește obligația de plată, puteți proceda la chemarea acesteia în judecată, sens în care o puteți obliga la plata sumei, la plata penalităților de întârziere începând cu data scadenței și la suportarea tuturor cheltuielilor de judecată.

O astfel de cerere de chemare în judecată poate fi formulată fie de către dumneavoastră, fie de către un avocat, iar, odată admisă printr-o hotărâre definitivă, reprezintă titlu executoriu, ceea ce înseamnă că puteți proceda la executarea silită a persoanei în cauză.

 

Măsuri de precauție ca persoană juridică

Niciodată nu putem prevedea toate situațiile neplăcute care pot să apară, însă, este recomandabil ca persoanele juridice care desfășoară activități în zona dreptului comercial să colaboreze în permanență cu un avocat specializat în acest domeniu.

Contractele temeinic scrise, clauzele clare, opiniile juridice argumentate sunt elemente indispensabile atunci când doriți să nu aveți probleme însemnate în activitatea comercială pe care o întreprindeți.

Totodată, așa cum aminteam într-un articol anterior, atunci când încheiați un contract cu cu o altă persoană juridică, iar sumele implicate sunt mari, pentru a evita orice risc, există posibilitatea să aflați despre reputația și seriozitatea acesteia informându-vă din piață.

Acolo unde raportul comercial vă permite, puteți temporiza îndeplinirea obligației dumneavoastră, fie că este vorba de livrarea unui bun sau a unui serviciu, până la plata integrală a acestuia sau puteți solicita predarea unor instrumente de plată cum ar fi CEC-ul sau Biletul la Ordin. 

În practică am întâlnit des utilizarea ca mijloc de plată sau ca mijloc de garanție, biletul la ordin sau fila CEC. Ambele reprezintă în primul rând instrumente de plată, ele sunt emise de obicei de banca cu care colaborează clientul dvs. și completate de către acesta cu data scadenței și cu suma de plată, Biletul poate fi  avalizat în nume personal, caz în care garanția de încasare a prețului se extinde și asupra avalistului. Sigur că sunt multe diferențe între Biletul la Ordin și Fila CEC, dar cea mai importantă, din punctul meu de vedere,  este legată de faptul că biletul la ordin se achită la scadența menționată pe el, iar fila CEC la prezentarea acesteia la bancă. Ca și formă de garanție, sunt situații în care fila CEC sau Biletul la Ordin se predă în alb, caz în care se încheie un proces verbal, proces verbal care va stabili și condițiile completării. Un avantaj major al utilizării acestor instrumente de plată este acela că, în cazul în care sunt refuzate la plată este sunt titluri executoriii. Cu alte cuvinte, nu mai este necesar să obțineți o hotărâre judecătorească pentru recuperarea banilor, ci se face direct o cerere de executare silită.

Dacă întâmăonați probleme sau aveți nelămuriri în ceea ce privește utilizarea contractelor comerciale, vă invităm să ne contactați.