Lucruri de stiut inainte de a oferi un bun spre inchiriere

Contribuabilii care își închiriază proprietățile, bunuri mobile sau imobile trebuie să depună la ANAF o declarație până la finalul lunii mai, conform ghidului fiscal al contribuabililor persoane fizice care realizează venituri din închirierea și subînchirierea bunurilor mobile și imobile din patrimoniul personal.

În primul rând, ar trebui să definim ce sunt veniturile realizate din cedarea folosinței bunurilor. Acestea sunt veniturile în bani și/sau în natură care provin din cedarea folosinței bunurilor obținute de către deținătorul legal, altele decât veniturile din activități independente. Exemple de astfel de venituri sunt cele provenind din:

  1. închirieri și subînchirieri de bunuri mobile și imobile din patrimoniul personal;
  2. arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal;
  3. închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală.

Această cedare de folosință se realizează în baza unor contracte de închiriere sau subînchiriere, uzufruct, arendare și alte asemenea.

Important de menționat este faptul că potrivit Codului civil, contractele de cedare a folosinței poartă denumirea de contracte de locațiune.

Ulterior momentului încheierii contractului de locațiune, contribuabilii care cedează folosința bunurilor au obligația înregistrării contractului încheiat între părți în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea sau producerea modificării acestuia, la organul fiscal competent. Contribuabilii trebuie să depună cererea de înregistrare a contractului de locațiune alături de o copie a contractului de închiriere. Locatorul trebuie să menționeze pe copia contractului de închiriere formula „conform cu originalul” și să semneze.

Dacă bunul ce se dorește a fi închiriat este deținut în comun, fiecare coproprietar are obligația înregistrării contractului de închiriere la organul fiscal competent.

De asemenea, modificarea sau încetarea contractului de locațiune poate fi înregistrată de locator la organul fiscal competent prin depunerea cererii de înregistrare a contractelor de locațiune, având bifată în formular căsuța „modificare” sau „încetare”.

 

Cum se realizează în fapt depunerea cererii de înregistrare a contractelor de locațiune?

Cererea de înregistrare a contractelor de locațiune, alături de o copie a contractului de închiriere se depun la registratura organului fiscal central competent sau prin mijloace electronice de transmitere la distanță.

Organul fiscal competent este:

  1. organul fiscal în a cărui rază teritorială persoana fizică rezidentă are domiciliul fiscal, potrivit legii;
  2. organul fiscal în a cărui rază teritorială se află bunul imobil care face obiectul contractului de închiriere sau organul fiscal în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al împuternicitului, după caz, pentru persoane fizice nerezidente;
  3. organul fiscal în raza căruia se face constatarea închirierii bunului mobil , potrivit dispozițiilor legale fiscale, în cazul persoanelor fizice nerezidente.

 

Ce se întâmplă în cazul nedepunerii la termen a cererii de înregistrare a contractelor de închiriere?

În cazul în care contribuabilii nu își îndeplinesc obligația de înregistrare a contractelor de închiriere, organul fiscal competent notifică persoanele fizice care figurează în evidențele fiscale cu venituri obținute din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal.